Learn Polish – Interesting Stuff 04

Wiosenne porządki

Dowlnoad mp3 file

Witam Was bardzo serdcznie!
Z pięknej Warszawy mówi do Was Piotr.
Do Polski zawitała właśnie wiosna, więc dzisiejszym tematem będą wiosenne porządki.
Sprzątanie mieszkania, domu, robienie porządków. Jak zawsze po na koniec omówię słownictwo.
W takim razie zaczynajmy!

Wiosenne porządki muszą być zakończone przed latem, nie później. Jak zwykle zwlekałem, muszę w końcu wywalić wszyskie śmieci zebrane przez cały rok. Teraz nie ma przebacz, sprzątnie musi być zrobione. Rozpocząłem od łazienki. Co za bałagan. Mam pudełka i puszki pełne rzeczy. Wszystko wymaga posortowania. Potem zabrałem się za odkurzanie dywanów i zbieranie kurzy z mebli. Ciężka robota. Na szczęście nie mam firan w oknach, tylko rolety. Nie trzeba robić prania. Ale to nie wszystko, czas przejść do kuchni. Zacząłem od lodówki, która wymaga najwięcej pracy. Wyjąłem półki i wyczyściłem je. Potem wyrzuciłem wszystkie rzeczy, którym skończył się termin przydatności do spożycia. Potem umyłem piekarnik i kuchenkę. Na koniec pozmywałem wszystkie brudne naczynia i postawiłe je na suszarce. Robiąc wiosenne porządki zawsze mam mieszane uczucia. To dużo roboty, ale czasami znajduję rzeczy, które zginęły mi w ciągu roku. Myślę, że następnym razem zrobię wiosenne porządki – na wiosnę.

_____________

Teraz porozmawiajmy trochę o słownictwie. Dzisiejszym tematem są wiosenne porządki. Wiosna, to oczywiście jedna z pór roku.
W Polsce mamy cztery pory roku, są to: wiosna, lato, jesień i zima. Często mówimy o wiosennych porządkach, czyli sprzątaniu
domu, mieszkania po zimie. Ja oczywiście jestem trochę leniwy i odkładałem sprzątanie na później. Powiedziałem, że zwlekałem czyli odkładałem sprzątanie, w znaczeniu czekałem długi czas zanim to zrobiłem. Czasami ludzie jeśli nie mają ochoty czegoś robić zwlekają, odkładają to na później. Czekają do ostatniego dnia.

Potem powiedziałem, że wywaliłem wszystkie śmieci, które nazbierały się przez zimę. Wywalić coś, znaczy wyrzucić to do kosza, pozbyć się tego.
Śmieci są to oczywiście rzeczy, których już nie potrzebujemy.

Nie ma przebacz, to wyrażenie oznacza, że nie ma możliwości żeby czegoś nie zrobić. Na przykład: Nie ma przebacz, musisz iść dziś do dentysty – oznacza nie ma innej możliwości, musisz iść dziś do dentysty.

Potem powiedziałem, że rozpocząłem od łazienki. Rozpocząć od czegoś oznacza zacząć coś robić od czegoś. Bałagan to oczywiście, nieporządek, porozrzucane rzeczy. Następne wyrażenie, którego użyłem to wymaga posortowania. Wymagać, znaczy że coś jest niezbędne, konieczne, musi się to stać. Np. Nauczyciel wymaga od uczniów by się uczyli. Posortować coś, oznacza podzielić, poukładać według podobnych cech, według podobieństwa.

Potem powiedziałem, że zabrałem się za odkurzanie dywanów i zbieranie kurzy z półek. Zabrać się za coś znaczy rozpocząć coś robić. Odkurzanie dywanów, to czyszczenie dywanu, czyli tego co leży na podłodze, za pomocą urządzenia, który nazywa się odkurzacz. Zbieranie kurzy z mebli. Kurz to pył który zbiera się wszędzie, widać go jak leży na meblach. Zbieranie kurzu polega na ścieraniu go wilgotną ściereczką.

Potem użyłem wyrażenia: ciężka robota, co oznacza trudną pracę, wiele pracy. Powiedziałem również, że nie mam firan w oknie. Firany to długi materiał, który zawieszamy w oknie. Można mieć w oknach firany lub rolety. Rolety można zwijać w górę lub rozwijać w dół i wtedy zasłaniają okno w zależności czy chcesz mieś jasno czy ciemno w pokoju.

Następnie zacząłem sprzątać w kuchni. Zacząłem od lodówki, lodówka to urządzenie do przechowywania żywności czyli jedzenia. W lodówce jest zimno. Z lodówki wyrzuciłem wszystkie rzeczy, którym skończył się termin przydatności do spożycia.

Termin przydatności do spożycia – to dość długie wyrażenie, ale po kolei. Słowo termin oznacza dzień, słowo przydatność oznacza, że coś się nadaje do czegoś, w tym przypadku do spożycia czyli zjedzenia. Zatem termin przydatności do spożycia to dzień do którego można jeszcze zjeść dany produkt, daną żywność.

Dalej powiedziałem, że umyłem piekarnik i kuchenkę. Piekarnik to miejsce w którym piecze się, ciasto lub kurczaka, kuchenka zwykle znajduje się nad piekarnikiem. Na kuchence stawia się garnki i gotuje się potrawy, możesz usmażyć jajka na kuchence. Wspomniałem, że pozmywałem naczynia czyli wyczyściłem, zmyłem wszystkie garnki, patenie itd. i postawiłem je na suszerce, czyli miejscu gdzie stawia się wilgotne rzeczy i suszy je.

Powiedziałem, że robiąc wiosenne porządki miałem mieszane uczucia, wyrażenie mieć mieszane uczucia znaczy, że były tam dobre ale i złe rzeczy. Np. Gdy chodzę do lasu mam mieszane uczucia, jest miło, lubię spacerować ale nie lubię komarów, które tam są. To są mieszane uczucia.

_____________

Cóż, tak dotarliśmy do końca dzisiejszej audycji. Jak zwykle zachęcam was do komentowania, wysyłania emaili do mnie. Mój adres to mrrealpolish@gmail.com
Zapraszam na nastęne spotkania.
pa, pa

7 Comments

Filed under INTERMEDIATE

7 responses to “Learn Polish – Interesting Stuff 04

  1. Pingback: Learn Polish – Interesting Stuff 08 (Legenda o księciu Popielu) « Learn Real Polish – Język polski dla obcokrajowców

  2. Pingback: Learn Polish – Interesting Stuff 07 (Oznaki wiosny) « Learn Real Polish – Język polski dla obcokrajowców

  3. Pingback: Learn Polish – Interesting Stuff 06 (Lech, Czech i Rus) « Learn Real Polish – Język polski dla obcokrajowców

  4. Spring is a lot different than autumn – live is going to rise up, so this is very hopeful and beautiful

  5. Lore

    I love polish autumn, so colourful!!! :) just need to see real spring to compare…

  6. Spring is the most beautiful season in Poland for me – especially April and May!
    Yeah, there is a lot of work to do after lazy, sleepy winter.

  7. Lore

    I have never seen real spring in my life :D but after reading this, it sounds… pretty busy season :p

Leave a Reply

