Learn Polish – Interesting Stuff 05 (samochód)

Kłopoty z samochodem

Dowlnoad mp3 file

Wracałem z pracy do domu, kiedy mój samochód zaczął wariować. Silnik dławił się wydawał dziwne odgłosy. Gdy dojechałem do domu, zajrzałem pod maskę, żeby zobaczyć co się dzieje. Przyglądałem się kilka minut i nic nie znalazłem. Postanowiłem pojechać do mechanika.

Pojechałem do warsztatu pana Marka. Nie miałem nigdy szczęścia trafić na naprawdę uczciwego mechanika, ale pan Marek nie był najgorszy. Wyjaśniłem Markowi w czym problem, a on od razu zajął się samochodem. W końcu powiedział, że trzeba wymienić pasek klinowy. Spytałem ile to będzie kosztować, odpowiedział, że 180 zł części i robocizna. Potem spytałem jak długo zajmie naprawa. Auto będzie gotowe jutro wieczorem – powiedział mechanik.

Cóż, mogło być gorzej – pomyślałem. Jutro pojadę do pracy rowerem. Przyda mi się trochę ruchu!

(…)

Na początku powiedziałem, że wracałem do domu i samochód zaczął wariować. Wariować w tym przypadku znaczy dziwnie się zachowywać, zachowywać się nienormalnie. Potem powiedziałem, że silnik pracował nierówno i wydawał dziwne odgłosy. Silnik to jest motor, czyli ta część samochodu dzięki, której samochód jedzie. Silnik może pracować równo lub nierówno, czyli dławić się. Jeśli silnik pracuje nierówno często mówimy, że silnik dławi się.

Gdy dojechałem do domu, powiedziałem, że zajrzałem pod maskę. Maska to część karoserii samochodu, czyli ta klapa, która przykrywa silnik. Zwykle jest to z przodu samochodu. Żeby zobaczyć silnik trzeba podnieść maskę, zajrzeć pod maskę. Zajrzałem pod maskę, żeby zobaczyć co się dzieje. Często mówimy po polsku – co się tu dzieje, czyli o co tu chodzi, co się stało. Np. Mama słyszy hałas w pokoju u dziecka, wchodzi i mówi: “Co tu się dzieje?!”.
Postanowiłem pojechać do mechanika. Mechanik to taki człowiek, który pracuje w warsztacie i naprawia samochody. Warsztat to miejsce gdzie pracuje mechanik.
Nie miałem nigdy szczęścia trafić na naprawdę uczciwego mechanika. Trafić na mechanik, w tym przypadku znaczy znaleźć mechanika.
Naprawdę uczciwego mechanika – uczciwy to ktoś, kto nie oszukuje, szanujący cudzą własność. Czasmi używamy słowa naprawdę, dla podkreślenia, wzmocnienia znaczenia. Ktoś naprawdę uczciwy, to ktoś super, super uczciwy. Pan Marek nie był najgorszy. Kiedy mówimy nie najgorszy to myślimy, że jest lepszy od przeciętnej, od średniej, czyli całkiem dobry, niezły.
Wyjaśniłem Markowi w czym problem, a on od razu zajął się samochodem. Zająć się, znaczy zabrać się do pracy, zrobić coś.
W końcu powiedział, że trzeba wymienić pasek klinowy. W końcu znaczy wreszcie, czyli po jakimś czasie. Pasek klinowy jest to część silnika, która łączy silnik z innymi ważnymi obracającymi się częściami, jak pompy i inne rzeczy. Tak myślę, hmmm.
Spytałem ile to będzie kosztować. Ile coś będzie kosztować pytamy się gdzy chcemy wiedzieć ile musimy zapłacić. Np. w sklepie pytamy: “Ile to kosztuje? lub ile kosztuje chleb?”.
Marek odpowiedział, że 180 zł części i robocizna. Części to rzeczy, które trzeba wymienić robocizna to praca, którą wykonuje mechanik.
Potem spytałem jak długo zajmie naprawa. Jak długo zajmie naprawa, czyli na kiedy będzie gotowy samochód.
Auto będzie gotowe jutro wieczorem. Auto to oczywiście samochód. Gotowy, znaczy tu naprawiony, zdolny do jazdy.
Potem powiedziałem: mogło być gorzej. Mówimy tak, gdy coś skończy się pomyślnie, chociaż na początku wydawało się, że będzie niedobrze.

4 Comments

Filed under INTERMEDIATE

4 responses to “Learn Polish – Interesting Stuff 05 (samochód)

  1. Pingback: Real Polish: Excellent Polish content for learners! | LinguaTrek

  2. Pingback: Learn Polish – Interesting Stuff 08 (Legenda o księciu Popielu) « Learn Real Polish – Język polski dla obcokrajowców

  3. Pingback: Learn Polish – Interesting Stuff 07 (Oznaki wiosny) « Learn Real Polish – Język polski dla obcokrajowców

  4. Pingback: Learn Polish – Interesting Stuff 06 (Lech, Czech i Rus) « Learn Real Polish – Język polski dla obcokrajowców

Leave a Reply

