Learn Polish – Interesting Stuff 07 (Oznaki wiosny)

Pierwsze oznaki wiosny

Dowlnoad mp3 file

Dziś jest pierwsza niedziela kalendarzowej wiosny. Jeszcze wczoraj padał śnieg, ale dziś jest słonecznie. Postanowiłem wyjść z psem na spacer i poszukać oznak wiosny. Uśpione przez zimę rośliny budzą się do życia. Do Polski przylatują ptaki. Coraz częściej można usłyszeć ich piękny śpiew. Mój pies był bardzo zadowolony ze spaceru. Biegał za piłką, aż miło popatrzeć. To był bardzo udany spacer. A wy widzieliście już jakieś oznaki wiosny? Czy w waszych krajach jest wiosna?

Teraz postaram się wyjaśnić trudniejsze słowa i wyrażenia. Na początku powiedziałem, że dziś jest pierwsza niedziela kalendarzowej wiosny. Niedziela to oczywiście ostatni dzień tygodnia. Wszystkie dni tygodnia to oczywiście poniedziałek, wtorek, środa, czwartek, piątek, sobota i niedziela. Sobota i niedziela to oczywiście weekend. Siedem dni to oczywiście tydzień. Cztery tygodnie to miesiąc. Dwanaście miesięcy to rok. W Polsce są cztery pory roku wiosna, lato, jesień i zima. Kalendarzowa wiosna rozpoczyna się 21 marca.
Potem powiedziałem, że dziś jest słonecznie, czyli, że dziś świeci słońce, nie ma chmur, które zasłaniają słońce. Postanowiłem wyjść z psem na spacer. Postanowić to znaczy podjąć jakąś decyzję. Spacer to po prostu piesza przechadzka, chodzenie na świeżym powietrzu. Chciałem poszukać oznak wiosny. Czyli znaleźć objawy, symbole wiosny. Chciałem zobaczyć czy znajdę coś charakterystycznego dla początków wiosny. Uśpione przez zimę rośliny budzą się do życia. Zima spowodowała, że rośliny poszły spać, a teraz budzą się. Do Polski przylatują ptaki. Ponieważ w Polsce w czasie zimy jest bardzo zimno, większość ptaków odlatuje na zimę do Afryki, a na wiosnę wracają. Na wiosnę ptaki chętnie śpiewają, można więc często usłyszeć ich piękny śpiew.
Potem powiedziałem, że mój pies był bardzo zadowolony ze spaceru. Jeśli jesteś z czegoś zadowolony, to znaczy, że cieszysz się, jest ci przyjemnie. Mój pies biegał z piłką, aż miło popatrzeć. Zwrot aż miło popatrzeć oznacza, że podoba nam się jak widzimy, że ktoś coś robi. To był bardzo udany spacer. Mówimy, że coś jest udane gdy nam się udało, jesteśmy z tego zadowoleni, podobało nam się to.
Na końcu poprosiłem was, abyście napisali do mnie czy widzieliście oznaki wiosny w waszych krajach.
Teraz przeczytam wszystko jeszcze raz w normalnym tempie, posłuchajcie.
(…)
To już wszystko na dziś, żegnam się z wami wiosennie. Do następnego razu, pa pa!

_____________________________________________

Learn Polish – Interesting Stuff 06 (Lech, Czech i Rus)

Learn Polish – Interesting Stuff 05 (samochód)

Learn Polish – Interesting Stuff 04 (wiosenne porządki)

Learn Polish – Interesting Stuff 02 (tłusty czwartek)

Learn Polish – Interesting Stuff 01 (Tak wyglądał Ötzi)

Leave a comment

Filed under BEGINNER

Leave a Reply

