Easy Polish Story – Marcin ma urodziny

Dowlnoad mp3 file

Cześć! Witam na lekcji czasów do historyjki „Marcin ma urodziny”.

Opowiem wam teraz tę samą historyjkę w czasie przeszłym, teraźniejszym i przyszłym. Zwróćcie uwagę jak zmieniają się słowa w opowiadaniach. Na początek przypomnę historię w czasie przeszłym. Przypuśćmy, że wszystko działo się trzy lata temu.

Czas przeszły

Trzy lata temu Marcin skończył 30 lat. Był w złym humorze, ponieważ nikt z jego przyjaciół nie złożył mu życzeń. „Nikt o mnie nie pamięta!” – pomyślał Marcin.

Wieczorem Tomek zadzwonił do Marcina.

„Przyjedź do nas, obejrzymy film na wideo” – powiedział Tomek. Marcin nie chciał być sam w swoje urodziny. „Dobrze przyjadę, ale spóźnię się, bo muszę najpierw wyprowadzić psa” – odpowiedział Marcin.

Marcin wziął taksówkę i pojechał do Tomka. Drogo go to kosztowało, bo Tomek mieszkał daleko. Jednak to mu się opłaciło, bo dojechał bardzo szybko.

Kiedy dojechał do Tomka nikogo nie było w domu. „Co jest grane?” pomyślał Marcin.

Wtedy wszyscy znajomi Marcina wyskoczyli z ukrycia i zawołali:

„Wszystkiego najlepszego!”. Marcin był zaskoczony, ale szczęśliwy.

To były najlepsze urodziny jakie miał kiedykolwiek.

To działo się trzy lata temu. Tym razem opowiem wszystko tak jakby historia działa się w tej chwili, czyli w czasie teraźniejszym.

Czas teraźniejszy

Dziś Marcin skończył 30 lat. Jest w złym humorze, ponieważ nikt z jego przyjaciół nie złożył mu życzeń. „Nikt o mnie nie pamięta!” – myśli Marcin.

Wieczorem Tomek dzwoni do Marcina.

„Przyjedź do nas, obejrzymy film na wideo” – mówi Tomek. Marcin nie chciał być sam w swoje urodziny. „Dobrze przyjadę, ale spóźnię się, bo muszę najpierw wyprowadzić psa” – odpowiada Marcin.

Marcin bierze taksówkę i jedzie do Tomka. Drogo go to kosztuje, bo Tomek mieszka daleko. Jednak to mu się opłaca, bo dojechał bardzo szybko.

Kiedy dojechał do Tomka nikogo nie było w domu. „Co jest grane?” myśli Marcin.

Wtedy wszyscy znajomi Marcina wyskakują z ukrycia i wołają:

„Wszystkiego najlepszego!”. Marcin jest zaskoczony, ale szczęśliwy.

To są najlepsze urodziny jakie miał kiedykolwiek.

To działo się w teraźniejszości, teraz opowiem wszystko tak jakby historia miała się dopiero wydarzyć, czyli w czasie przyszłym. Przypuśćmy, że wszystko wydarzy się dopiero za rok.

Czas przyszły

Za rok Marcin skończy 30 lat. Będzie w złym humorze, ponieważ nikt z jego przyjaciół nie złożył mu życzeń. „Nikt o mnie nie pamięta!” – pomyśli Marcin.

Wieczorem Tomek zadzwoni do Marcina.

„Przyjedź do nas, obejrzymy film na wideo” – powie Tomek.

Marcin nie będzie chciał być sam w swoje urodziny. „Dobrze przyjadę, ale spóźnię się, bo muszę najpierw wyprowadzić psa” – odpowie Marcin.

Marcin weźmie taksówkę i pojedzie do Tomka. Drogo go to będzie kosztowało, bo Tomek mieszkał daleko. Jednak będzie mu się to opłacało, bo dojedzie bardzo szybko.

Kiedy dojedzie do Tomka nikogo nie będzie w domu. „Co jest grane?” pomyśli Marcin.

Wtedy wszyscy znajomi Marcina wyskoczą z ukrycia i zawołają:

„Wszystkiego najlepszego!”. Marcin będzie zaskoczony, ale szczęśliwy.

To będą najlepsze urodziny jakie miał kiedykolwiek.

To była historyjka opowiedziana w czasie przyszłym. Teraz opowiem wam to samo tak jakby to Marcin opowiadała nam tę historię.

Marcin opowiada historię

Skończyłem 30 lat. Byłem w złym humorze, ponieważ nikt z moich przyjaciół nie złożył mi życzeń. „Nikt o mnie nie pamięta!” – pomyślałem.

Wieczorem zadzwonił do mnie Tomek.

„Przyjedź do nas, obejrzymy film na wideo” – powiedział Tomek.

Nie chciałem być sam w swoje urodziny. „Dobrze przyjadę, ale spóźnię się, bo muszę najpierw wyprowadzić psa” – odpowiedziałem.

Wziąłem taksówkę i pojechałem do Tomka. Drogo mnie to kosztowało, bo Tomek mieszkał daleko. Jednak opłaciło mi się to, bo dojechałem bardzo szybko.

Kiedy dojechałem do Tomka nikogo nie było w domu. „Co jest grane?” pomyślałem.

Wtedy wszyscy moi znajomi wyskoczyli z ukrycia i zawołali:

„Wszystkiego najlepszego!”. Byłem zaskoczony, ale szczęśliwy.

To były najlepsze urodziny jakie miałem kiedykolwiek.

To już koniec tej lekcji. Teraz słuchaj każdej wersji wielokrotnie, a potem spróbuj opowiedzieć ją samodzielnie. Jeśli coś się nie udaje, nie martw się, to jest normalne. Cofnij się i słuchaj jeszcze raz, aż poczujesz, że znasz opowiadanie prawie na pamięć.

To wszystko tym razem. Do usłyszenia następnym razem!

Music by Kevin MacLeod

1 Comment

Filed under ELEMENTARY, INTERMEDIATE

One response to “Easy Polish Story – Marcin ma urodziny

  1. Pingback: Pytania i odpowiedzi – Marcin ma urodziny | Learn Real Polish

Leave a Reply

