Easy Polish Story – Maciek na Mazurach

Dowlnoad mp3 file

Cześć! Witam na lekcji czasów do historyjki „Maciek na Mazurach”.
Opowiem wam teraz tę samą historyjkę, to samo opowiadanie w różnych czasach. Czyli tak jakby rzecz działa się w przeszłości, teraźniejszości i przyszłości. Zwróćcie uwagę jak zmieniają się słowa w opowiadaniach. Na początek przypomnę historię w czasie przeszłym. Przypuśćmy, że wszystko działo się dwa lata temu.

Czas przeszły

Dwa lata temu Maciek miał głośnych sąsiadów. Oni robili często głośne imprezy.
Maciek miał tego dosyć. Maciek był zdenerwowany. Postanowił, że wyjedzie na Mazury. Jego ciotka ma dom na Mazurach, jest tam bardzo cicho i przyjemnie.
Maciek gdy dojechał na Mazury, odwiedził ciotkę.
Oboje nie mogli się już doczekać kiedy się spotkają.
Pierwszego dnia Maciek poszedł na plażę nad jezioro.
Postanowił, że nauczy się pływać na żaglówce.
Na początku ciągle się wywracał, ale wkrótce nauczył się.
Maciek chodził nad jezioro codziennie. Przestał już myśleć o sąsiadach.
Wkrótce wypoczął i nabrał sił.
Gdy minęły cztery tygodnie, pomyślał: „czas ucieka, gdy ja tu wypoczywam”.

To działo się dwa lata temu. Tym razem opowiem wszystko tak jakby historia działa się na waszych oczach, w tej chwili, czyli w czasie teraźniejszym.

Czas teraźniejszy

Maciek ma głośnych sąsiadów. Oni robią często głośne imprezy.
Maciek ma tego dosyć. Maciek jest zdenerwowany. Postanowił, że wyjedzie na Mazury.
Jego ciotka ma dom na Mazurach, jest tam bardzo cicho i przyjemnie.
Maciek gdy dojechał na Mazury, odwiedził ciotkę.
Oboje nie mogli się już doczekać kiedy się spotkają.
Pierwszego dnia Maciek idzie na plażę nad jezioro.
Postanowił, że nauczy się pływać na żaglówce.
Na początku ciągle się wywraca, ale wkrótce nauczył się.
Maciek chodzi nad jezioro codziennie. Przestał już myśleć o sąsiadach.
Maciek wypoczywa i nabiera sił.
Mijają cztery tygodnie, Maciek myśli: „czas ucieka, gdy ja tu wypoczywam”.

To działo się w teraźniejszości, teraz opowiem wszystko tak jakby historia miała się dopiero wydarzyć na przykład pomyślmy, że piszemy scenariusz filmu.

Czas przyszły

Za rok Maciek będzie miał głośnych sąsiadów. Oni będą robili często głośne imprezy.
Maciek będzie miał tego dosyć. Maciek zdenerwuje się.
Postanowi, że wyjedzie na Mazury.
Jego ciotka będzie miała dom na Mazurach, będzie tam bardzo cicho i przyjemnie.
Maciek gdy dojedzie na Mazury, odwiedzi ciotkę.
Oboje nie będą mogli się już doczekać kiedy się spotkają.
Pierwszego dnia Maciek pójdzie na plażę nad jezioro.
Postanowi, że nauczy się pływać na żaglówce.
Na początku ciągle będzie się wywracał, ale wkrótce nauczy się.
Maciek będzie chodził nad jezioro codziennie.
Przestanie już myśleć o sąsiadach.
Wkrótce wypocznie i nabierze sił.
Gdy miną cztery tygodnie, pomyśli „czas ucieka, gdy ja tu wypoczywam”.

To była historyjka opowiedziana w czasie przyszłym. Teraz opowiem wam to samo tak jakby to Maciek opowiadał na przykład swojemu koledze.

Maciek opowiada historię

Miałem głośnych sąsiadów. Oni robili często głośne imprezy.
Miałem tego dosyć. Byłem zdenerwowany. Postanowiłem, że wyjadę na Mazury.
Moja ciotka ma dom na Mazurach, jest tam bardzo cicho i przyjemnie.
Gdy dojechałem na Mazury, odwiedziłem ciotkę.
Oboje nie mogliśmy się już doczekać kiedy się spotkamy.
Pierwszego dnia poszedłem na plażę nad jezioro.
Postanowiłem, że nauczę się pływać na żaglówce.
Na początku ciągle się wywracałem, ale wkrótce nauczyłem się.
Chodziłem nad jezioro codziennie. Przestałem już myśleć o sąsiadach.
Wkrótce wypocząłem i nabrałem sił.
Gdy minęły cztery tygodnie, pomyślałem: „czas ucieka, gdy ja tu wypoczywam”.

To już koniec tej lekcji. Teraz słuchajcie każdej wersji wielokrotnie, a potem spróbujcie opowiedzieć ją samodzielnie. Jeśli coś się nie udaje, nie martwcie się, to jest normalne. Cofnijcie się i słuchajcie jeszcze raz, aż poczujecie, że znacie opowiadanie prawie na pamięć.
To wszystko tym razem. Do usłyszenia następnym razem!

Music by Kevin MacLeod

1 Comment

Filed under INTERMEDIATE

One response to “Easy Polish Story – Maciek na Mazurach

  1. Pingback: Pytania i odpowiedzi – Maciek na Mazurach | Learn Real Polish

Leave a Reply

