Easy Polish Story – Monika na wakacjach

Dowlnoad mp3 file

Cześć! Witam na lekcji czasów do historyjki „Monika na wakacjach”.
Opowiem wam teraz tę samą historyjkę w różnych czasach. Tak jakby historia działa się w przeszłości, teraźniejszości i przyszłości. Zwróćcie uwagę jak zmieniają się wyrażenia i słowa w opowiadaniach. Na początek przypomnę historię w czasie przeszłym. Przypuśćmy, że to wszystko działo się kiedyś, nieważne kiedy.

Czas przeszły
Monika była prawnikiem. Od kilku tygodni pracowała po 12 godzin dziennie.
Jej szef zobaczył, że Monika jest bardzo zmęczona i potrzebuje odpoczynku.
„Powinnaś pójść na urlop” powiedział do niej. „Tak, jestem wykończona, od jutra pójdę na urlop” powiedziała Monika.
Wieczorem Monika zadzwoniła do swojej siostry Anny. Anna mieszkała od kilku lat w Salwadorze. „Przyleć do mnie, pogoda nam dopisuje” powiedziała Anna.
„Nie chcę ci zawracać głowy” powiedziała Monika. „Nie wygłupiaj się, przylatuj” powiedziała Ania. Monika złapała pierwszy samolot, który leciał do Salwadoru.
Następnego dnia Monika była już na wakacjach.

Ta historia działa się kiedyś, czyli jak to mówimy w czasie przeszłym. Tym razem opowiem wszystko tak jakby historia działa się na waszych oczach, w tej chwili, czyli w czasie teraźniejszym.

Czas teraźniejszy
Monika jest prawnikiem. Od kilku tygodni pracuje po 12 godzin dziennie.
Jej szef zobaczył, że Monika jest bardzo zmęczona i potrzebuje odpoczynku.
„Powinnaś pójść na urlop” mówi do niej. „Tak, jestem wykończona, od jutra pójdę na urlop” odpowiada Monika.
Wieczorem Monika dzwoni do swojej siostry Anny. Anna mieszka od kilku lat w Salwadorze. „Przyleć do mnie, pogoda nam dopisuje” mówi Anna.
„Nie chcę ci zawracać głowy” mówi Monika. „Nie wygłupiaj się, przylatuj” odpowiada Ania. Monika łapie pierwszy samolot, który leci do Salwadoru.
Następnego dnia Monika jest już na wakacjach.

To dzieje się w teraźniejszości, tak jakbyśmy oglądali co się dzieje i od razu komuś opowiadali. Teraz opowiem wszystko tak jakby historia miała się dopiero wydarzyć na przykład pomyślmy, że wyobrażamy sobie co będzie się działo jutro.

Czas przyszły
Monika będzie prawnikiem. Od kilku tygodni będzie pracowała po 12 godzin dziennie.
Jej szef zobaczy, że Monika jest bardzo zmęczona i potrzebuje odpoczynku.
„Powinnaś pójść na urlop” powie do niej. „Tak, jestem wykończona, od jutra pójdę na urlop” powie Monika.
Wieczorem Monika zadzwoni do swojej siostry Anny. Anna mieszka od kilku lat w Salwadorze. „Przyleć do mnie, pogoda nam dopisuje” powie Anna.
„Nie chcę ci zawracać głowy” powie Monika. „Nie wygłupiaj się, przylatuj” powie Ania. Monika złapie pierwszy samolot, który leci do Salwadoru.
Następnego dnia Monika będzie już na wakacjach.

To była historyjka opowiedziana w czasie przyszłym. Czyli wszystko dopiero się wydarzy. Teraz opowiem wam to samo tak jakby to Monika opowiadała nam tę historię.

Monika opowiada historię
Jestem prawnikiem. Od kilku tygodni pracowałam po 12 godzin dziennie.
Jej szef zobaczył, że jestem bardzo zmęczona i potrzebuję odpoczynku.
„Powinnaś pójść na urlop” powiedział do mnie. „Tak, jestem wykończona, od jutra pójdę na urlop” odpowiedziałam.
Wieczorem zadzwoniłam do mojej siostry Anny. Anna mieszka od kilku lat w Salwadorze. „Przyleć do mnie, pogoda nam dopisuje” powiedziała Anna.
„Nie chcę ci zawracać głowy” powiedziałam. „Nie wygłupiaj się, przylatuj” powiedziała Ania. Złapałam pierwszy samolot, który leciał do Salwadoru.
Następnego dnia byłam już na wakacjach.

To już koniec tej lekcji. Teraz słuchaj każdej wersji wielokrotnie, a potem spróbuj opowiedzieć ją samodzielnie. Jeśli coś się nie udaje, nie martw się. Cofnij się i słuchaj jeszcze raz, aż poczujesz, że znasz opowiadanie prawie na pamięć. Nie poddawaj się. Pamiętaj nauka języka zajmuje dużo czasu i wymaga codziennej pracy. Po kilku razach musi się udać!
To wszystko tym razem. Do usłyszenia następnym razem!

Music by Kevin MacLeod

3 Comments

Filed under ELEMENTARY, INTERMEDIATE

3 responses to “Easy Polish Story – Monika na wakacjach

  1. bordas

    En réalité, vous êtes un vrai pédagogue.

  2. Pingback: Pytania i odpowiedzi – Monika na wakacjach | Learn Real Polish

Leave a Reply

