Easy Polish Story – Ania piecze ciasto

Dowlnoad mp3 file

Cześć! Witam na lekcji czasów do historyjki „Ania piecze ciasto.
Opowiem wam teraz tę samą historyjkę w różnych czasach. Tak jakby historia działa się w przeszłości, teraźniejszości i przyszłości. Zwróćcie uwagę jak zmieniają się wyrażenia i słowa w opowiadaniach. Na początek przypomnę historię w czasie przeszłym. Przypuśćmy, że wszystko działo się dwa tygodnie temu.



Czas przeszły

Dwa tygodnie temu Zuzia, córeczka Ani powiedziała: „Mamusiu upiecz dziś ciasto”.
„To świetny pomysł” powiedziała Ania. Ania poszła do sklepu spożywczego kupić jajka i mąkę. „Poproszę, 10 jaj i 1 kg mąki” powiedziała Ania. „Proszę bardzo” odpowiedziała sprzedawczyni i podała Ani produkty.
W drodze do domu Ania przechodziła obok boiska piłkarskiego.
Karol, kolega Zuzi, kopnął piłkę bardzo mocno. Piłka uderzyła w Ani zakupy.
Ania sprawdziła czy jajka nie stłukły się. „Nic się nie stało” pomyślała Ania. W domu Ania powiedziała do Zuzi: „O mały włos Karol zbiłby mi jajka”.
Wieczorem Ania upiekła pyszne ciasto.
„To najlepsze ciasto jakie kiedykolwiek jadłam” powiedziała Zuzia.

To działo się dwa tygodnie temu. Tym razem opowiem wszystko tak jakby historia działa się na waszych oczach, w tej chwili, czyli jak to mówimy w czasie teraźniejszym.

Czas teraźniejszy
W tej chwili Zuzia, córeczka Ani mówi: „Mamusiu upiecz dziś ciasto”.
„To świetny pomysł” odpowiada Ania. Ania idzie do sklepu spożywczego kupić jajka i mąkę. „Poproszę, 10 jaj i 1 kg mąki” mówi Ania. „Proszę bardzo” odpowiada sprzedawczyni i podaje Ani produkty.
W drodze do domu Ania przechodzi obok boiska piłkarskiego.
Karol, kolega Zuzi, kopie piłkę bardzo mocno. Piłka uderza w Ani zakupy.
Ania sprawdza czy jajka nie stłukły się. „Nic się nie stało” myśli Ania. W domu Ania mówi do Zuzi: „O mały włos Karol zbiłby mi jajka”.
Wieczorem Ania piecze pyszne ciasto.
„To najlepsze ciasto jakie kiedykolwiek jadłam” mówi Zuzia.

To dzieje się w teraźniejszości, tak jakbyśmy oglądali co się dzieje i od razu komuś opowiadali. Teraz opowiem wszystko tak jakby historia miała się dopiero wydarzyć na przykład pomyślmy, że wyobrażamy sobie, że opowiadamy komuś scenariusz filmu.

Czas przyszły
Jutro Zuzia, córeczka Ani powie: „Mamusiu upiecz dziś ciasto”.
„To świetny pomysł” powie Ania. Ania pójdzie do sklepu spożywczego kupić jajka i mąkę. „Poproszę, 10 jaj i 1 kg mąki” powie Ania. „Proszę bardzo” odpowie sprzedawczyni i poda Ani produkty.
W drodze do domu Ania przejdzie obok boiska piłkarskiego.
Karol, kolega Zuzi, kopnie piłkę bardzo mocno. Piłka uderzy w Ani zakupy.
Ania sprawdzi czy jajka nie stłukły się. „Nic się nie stało” pomyśli Ania.
W domu Ania powie do Zuzi: „O mały włos Karol zbiłby mi jajka”.
Wieczorem Ania upiecze pyszne ciasto.
„To najlepsze ciasto jakie kiedykolwiek jadłam” powie Zuzia.

To była historyjka opowiedziana w czasie przyszłym. Teraz opowiem wam to samo tak jakby to Ania opowiadała nam tę historię.

Ania opowiada historię
Zuzia, moja córeczka powiedziała: „Mamusiu upiecz dziś ciasto”.
„To świetny pomysł” powiedziałam. Poszłam do sklepu spożywczego kupić jajka i mąkę. „Poproszę, 10 jaj i 1 kg mąki” powiedziałam. „Proszę bardzo” odpowiedziała sprzedawczyni i podała mi produkty.
W drodze do domu przechodziłam obok boiska piłkarskiego.
Karol, kolega Zuzi, kopnął piłkę bardzo mocno. Piłka uderzyła w moje zakupy.
Sprawdziłam czy jajka nie stłukły się. „Nic się nie stało” pomyślałam.
W domu powiedziałam do Zuzi: „O mały włos Karol zbiłby mi jajka”.
Wieczorem upiekłam pyszne ciasto.
„To najlepsze ciasto jakie kiedykolwiek jadłam” powiedziała Zuzia.

To już koniec tej lekcji. Teraz słuchaj każdej wersji wielokrotnie, a potem spróbuj opowiedzieć ją samodzielnie. Jeśli coś się nie udaje, nie martw się. Dopiero się uczysz. Cofnij się i słuchaj jeszcze raz, aż poczujesz, że znasz opowiadanie prawie na pamięć. Po kilku razach uda się na pewno!
To wszystko. Do usłyszenia na następnej lekcji!

Music by Kevin MacLeod

1 Comment

Filed under BEGINNER, ELEMENTARY

One response to “Easy Polish Story – Ania piecze ciasto

  1. Pingback: Pytania i odpowiedzi – Ania piecze ciasto | Learn Real Polish

Leave a Reply

