Learn Polish Pronunciation through Simple Story (1)

Download this story: MP3

Witam wszystkich na lekcji polskiego!
Od kilku dni na moim blogu realpolish.wordpress.com
jest dostępny darmowy kurs Polish Through Legends.
Kurs ten składa się z polskich legend
oraz opowiadań opartych na podobnym,
podstawowym słownictwie. Jeśli ktoś jest ciekawy
jak wygląda ten kurs zapraszam na mojego bloga.
Dziś będziemy kontynuować nasze lekcje wymowy.
Nagrałem legendy tak, abyście mogli powtarzać zdania za mną.
Najpierw usłyszycie jak ja mówię zdanie, potem będzie czas,
po to abyście powtórzyli zdanie i na koniec
usłyszycie jeszcze raz, jak ja mówię to zdanie.

Ale na początek posłuchajcie współczesnej historii:

Nazywam się Jan. Mieszkam w Krakowie.
Gram na trąbce w klubie jazzowym.
W Krakowie ludzie chętnie przychodzą do klubów.
Pewnego dnia, wiele lat temu miałem przygodę.
Posłuchajcie prawdziwej historii.
Jak co dzień, wieczorem przyszedłem do klubu.
Tego dnia było bardzo dużo ludzi.
Młodzi mężczyźni i kobiety tańczyli.
Wszyscy byli gotowi na wspaniałą zabawę.
Zagrałem nasz najlepszy numer.
Ludzie prosili bym grał to wiele razy, znów i znów.
W tym momencie dwaj mężczyźni weszli do klubu.
Jeden był wyższy, a drugi niższy.
Rozległ się głośny huk.
Muzyka ucichła.
Po chwili chmura kurzu zasłoniła wszystko.
‐ To musiał być ładunek wybuchowy – pomyślałem.
‐ To jest napad ‐ krzyknął wyższy mężczyzna.
Byłem przerażony. ‐ Co robić? ‐ pomyślałem.
Muszę zawiadomić policję.
„POMOCY!” ‐ napisałem sms‐a do mojego starszego brata.
Mój starszy brat jest policjantem.
‐ Co się stało? – pomyślał – muszę tam jechać!
Policja otoczyła klub.
‐ Niech nikt się nie rusza – powiedzieli bandyci – inaczej podpalimy klub.
W pewnym momencie zobaczyłem brata za oknem.
Bandyci rozmawiali ze sobą.
Zagrałem wtedy na trąbce najgłośniej jak umiałem.
Bandyci spojrzeli na mnie.
Brat szybko domyślił się, że to ostrzeżenie.
Strzelił w wyższego bandytę. Kula przebiła mu gardło.
Bandyta zginął. Drugi bandyta chciał uciec.
Jednak mężczyźni go złapali.
Od tej pory nigdy nie gramy tego numeru do końca.

Teraz czas na ćwiczenie polskiej wymowy. W takim razie powtarzajcie za mną każde zdanie:

Nazywam się Jan. Mieszkam w Krakowie.
Gram na trąbce w klubie jazzowym.
W Krakowie ludzie chętnie przychodzą do klubów.
Pewnego dnia, wiele lat temu miałem przygodę.
Posłuchajcie prawdziwej historii.
Jak co dzień, wieczorem przyszedłem do klubu.
Tego dnia było bardzo dużo ludzi.
Młodzi mężczyźni i kobiety tańczyli.
Wszyscy byli gotowi na wspaniałą zabawę.
Zagrałem nasz najlepszy numer.
Ludzie prosili bym grał to wiele razy, znów i znów.
W tym momencie dwaj mężczyźni weszli do klubu.
Jeden był wyższy, a drugi niższy.
Rozległ się głośny huk.
Muzyka ucichła.
Po chwili chmura kurzu zasłoniła wszystko.
‐ To musiał być ładunek wybuchowy – pomyślałem.
‐ To jest napad ‐ krzyknął wyższy mężczyzna.
Byłem przerażony. ‐ Co robić? ‐ pomyślałem.
Muszę zawiadomić policję.
„POMOCY!” ‐ napisałem sms‐a do mojego starszego brata.
Mój starszy brat jest policjantem.
‐ Co się stało? – pomyślał – muszę tam jechać!
Policja otoczyła klub.
‐ Niech nikt się nie rusza – powiedzieli bandyci – inaczej podpalimy klub.
W pewnym momencie zobaczyłem brata za oknem.
Bandyci rozmawiali ze sobą.
Zagrałem wtedy na trąbce najgłośniej jak umiałem.
Bandyci spojrzeli na mnie.
Brat szybko domyślił się, że to ostrzeżenie.
Strzelił w wyższego bandytę. Kula przebiła mu gardło.
Bandyta zginął. Drugi bandyta chciał uciec.
Jednak mężczyźni go złapali.
Od tej pory nigdy nie gramy tego numeru do końca.

W ten sposób dotarliśmy do końca legendy. Przypomnę tylko, że tę legendę
wraz z pytaniami i odpowiedziami znajdziecie na moim blogu
realpolish.wordpress.com
Znajdziecie tam również inne legendy i lekcje do pobrania.

Pozdrawiam wszystkich bardzo serdecznie,
trzymajcie się!

pa, pa!

Music by Kevin MacLeod

Leave a comment

Filed under BEGINNER, ELEMENTARY

Leave a Reply

