Learn Polish – Interesting Stuff 33 – alfabet

Cześć witam wszystkich bardzo serdecznie!
Mówi do Was Piotr, a Wy słuchacie Learn Real Polish Podcast :-)


Bardzo, bardzo cieszę się, że lubicie mój blog.
Dziękuję za każdy list, za każdy komentarz, za wszystkie dobre słowa,
które od Was dostałem. To dla mnie ogromna przyjemność.
Zatem zapraszam do najlepszego, najfajniejszego podcastu, w którym
możecie słuchać codziennego, zwykłego języka polskiego.
Dzisiaj chciałbym zrobić audycję, w której odpowiem na kilka pytań.
Na początek pytania, które dostałem od Oleksandra.
Oleksander pyta mnie jak wymawia się polski alfabet i czy znajomość
alfabetu jest konieczna do nauki.
Myślę, że anie trzeba znać alfabetu, żeby umieć mówić po polsku.
Dzieci nie znają z reguły alfabetu, a świetnie mówią.
Ale oczywiście znajomość alfabetu nikomu nie zaszkodzi.
Przeczytam teraz wszystkie litery polskiego alfabetu.
Nie wiem czy wiecie, ale w Polsce na alfabet czasami mówimy abecadło.
Dlatego, że pierwsze trzy litery alfabetu to:
A B C
Oczywiście jeśli pominie się literę Ą.
Ale po kolei, polski alfabet oparty jest na alfabecie łacińskim
i ma 32 litery:
A Ą B C Ć D E Ę F G H I J K L Ł M N Ń O Ó P R S Ś T U W Y Z Ź Ż
Litery Q V X nie są zaliczane do polskiego alfabetu i występują tylko w wyrazach
pochodzenia obcego, czyli nie polskiego.
Na koniec przeczytam Wam wiersz Juliana Tuwima pt. Abecadło

Abecadło z pieca spadło,
O ziemię się hukło,
Rozsypało się po kątach,
Strasznie się potłukło:
I – zgubiło kropeczkę,
H – złamało kładeczkę,
B – zbiło sobie brzuszki,
A – zwichnęło nóżki,
O – jak balon pękło,
aż się P przelękło.
T – daszek zgubiło,
L – do U wskoczyło,
S – się wyprostowało,
R – prawą nogę złamało,
W – stanęło do góry dnem
i udaje, że jest M.

To wszystko jeśli chodzi o polski alfabet, jeśli macie jakiś pytania piszcie do mnie maile.

Oleksandr pyta również o litery l i ł.
Polskie ł jest troszkę twardsze od rosyjskiego л
ale ludzie mieszkający na wschodzie polski wymawiają ł bardziej miękko.
Dla przykładu podam Wam kilka słów z l i ł i zobaczycie jak ja je wymawiam.
łatwo latać
ładny lakier
łódka lód
łapa lampa
miłość milczeć
młodość mleko
odłamek odlot
strzał szal
stół sól

To w zasadzie wszystko jeśli chodzi o L i Ł. Chciałem jeszcze tylko powiedzieć,
że jeśli będziecie wymawiać Ł tak L, co często robią osoby rosyjskojęzyczne,
nic złego się nie stanie, wszytstko będzie nadal zrozumiałe.
Myślę, że to kwestia osłuchania się i Wasze Ł będzie naprawdę dobre.
Słuchajcie jak najwięcej, właśnie dlatego robię dla Was nowe kursy, nowe lekcje i podcasty.
Jeśli macie pytanie piszcie do mnie postaram  się na wszystkie odpowiedzieć.
Dziękuję Oleksandrowi za pytania, dziękuję Wam wszystkim za słuchanie moich podcastów.
Proszę o komentarze, dajcie mi znać, że tam jesteście, inaczej moja praca nie ma sensu!
Pozdrawiam wszystkich bardzo serdecznie, ściskam Was bardzo mocno,
do następnego razu!
pa, pa

5 Comments

Filed under ELEMENTARY, INTERMEDIATE

5 responses to “Learn Polish – Interesting Stuff 33 – alfabet

  1. Max, I don’t know if you know that Extended Versions are not free. But you know, it takes a lot of time and effort to make it really good.
    One pack of Extended Version of Story includes:
    5 mp3 files (about 1 hour 15 minutes of audio)
    – main story,
    – story from other point of view,
    – questions and answers
    5 pdf files with full transcription and glossary

    Normal price for one pack is 10 euro, but everyone who subscribe my newsletter can get 50% off. So you can get 1 Extended Story for only 1 euro.
    https://realpolish.wordpress.com/daily-stories/

  2. Max

    To bardzo dobry pomysł, Piotr. Z nie cierpliwością będę czekał takich rozszerzone wersje. Dziękuje!

  3. Max, fajnie, że nie boisz się pisać po polsku! Cieszę się, że lubisz moją stronę i znajdujesz tu ciekawe rzeczy dla siebie. Wkrótce mam zamiar zrobić rozszerzone wersje do moich historyjek (extended version), które są już na stronie (30-45). Wiem, że wiele osób je bardzo lubi, bo mają pytania i odpowiedzi oraz mini słowniczek.
    Dzięki za wszystko i pozdrawiam,
    Piotr

  4. Max

    W górze to mój komentarz, prosto w zamian swojego imienia napisał swój e – mail

  5. gutta@meta.ua

    Dziękuje Piotr za nowy tekst i za alfabet. Ja dokładnie jak dzieci nie wiem alfabetu, ale rozmawiam i czytam, myślę że poprawnie. Mi bardzo potrzebne twoje historie. Codziennie zachodzę na twoje strona internetowa i stale jestem tu. Do nowych spotkań.
    Z najlepszymi życzeniami Maksym.

Leave a Reply

