David’s Learning Polish Method

Podcast: Download

Cześć!
Dzisiaj nie będzie historyjki, będzie za to rozmowa z Davidem :-)
David jest Amerykaninem, który uczy się języka polskiego. Jego blog www.linguatrek.com o nauce języków jest pisany w większości po angielsku i można przeczytać tam o doświadczeniach Davida w nauce języka polskiego.
Tym razem nie zrobię zapisu naszej rozmowy, jeśli ktoś ma ochotę to zrobić i przyśle mi tekst (jest to bardzo dobre ćwiczenie rozumienia ze słuchu) to z przyjemnością zamieszczę zapis tej rozmowy na blogu.

To tyle na dziś, mam nadzieję, że ta rozmowa da Wam jeszcze większą motywację do nauki języka polskiego, pa, pa!

Rover napisała transkrypcję  całego podcastu – dziękuję Ci Rover!

Cześć! Witajcie! Witam was na Learn Real Polish podcast.

Jak zawsze mówi do was jest Piotr.

Dzisiaj troszeczkę nietypowo, dzisiaj nie będzie historyjki, ale za to będzie moja krótka rozmowa z Davidem. David jest Amerykaninem, który bardzo dobrze mówi po polsku. Jobie, co ty wyrabiasz, przepraszam was ale Jobie tutaj… o już są słyszycie, zaraz wezmę ją na kolana. Jobie mi trochę tutaj przeszkadza, tak jak mówiłem za chwilę zaproszę was na rozmowę moją z Davidem, z Dawidem, być może wkrótce z Dawidem. Zrobimy jakieś nowe projekty, jakieś nowe fajne podcasty, ale to zobaczymy.

Zanim zaproszę was na moją rozmowę z Davidem, chciałbym wam przypomnieć, że od niedawna działa nasze forum, nasze nowe forum dla wszystkich, którzy są zainteresowani językiem polskim, dla wszystkich, którzy uczą się polskiego. Zapraszam na forum. Adres tego forum to realpolish.pl/forum. Można zarejestrować się i codziennie pisać coś po polsku. Zachęcam wszystkich, piszcie po polsku, nie bójcie się błędów, na forum są wspaniali ludzie, którzy chętnie pomagają, chętnie dzielą się swoją wiedzę na temat języka polskiego. Ja również tam jestem i staram się odpowiadać na wszystkie wasze pytania. OK. To tyle o forum, realpolish.pl/forum, taki jest adres, a teraz zapraszam już na fragment mojej rozmowy z Davidem.

(pam-pam-pa-pam…)

P: Ja bym nie powiedział, ja bym nie powiedział, że ty jesteś Amerykaninem jakbym cię słyszę pierwszy raz.
D: No dziękuję bardzo.
P: Naprawdę, nie czuć angielskiego akcentu zupełnie. Może nie jest tak jak, no rodowity Polak, ale jest zbliżony, jest zbliżony naprawdę. To jest niesamowite, co ty zrobiłeś.
D: No dziękuję.
P: Ale musiałeś też dużo chyba słuchać, oprócz czytania, bo to z samego czytania to się nie bierze akcent i wymowa…
D: Nie, nie… bo bo zawsze, no teraz nie, ale na początku zawsze nie tylko czytałem, ale również słuchałem. To moim zdaniem, to jest bardzo ważne i ludzie wysyłają mi takie wiadomości pytając czy mogą po prostu czytać i zdałem sobie sprawę, że na początku po prostu powiedziałem (mówiłem) zawsze, że czytałem, bo dla mnie to jest to samo, że czytałem… no oczami, czytałem no uchami.
P: Aha… uszami. Czyli słuchałeś jednocześnie patrząc na tekst.
D: A niejednocześnie. To spróbowałem …
P: Albo to, albo to.
D: Tak, tak. No zwykłe na początku słuchałem, i potem czytałem.
P: Aha. Czyli już głowie wiedziałeś jak się wymawia dany fragment.
D: Tak, tak. I na sam… kiedy mogę po prostu teraz słucham, bo tak uwielbiam słuchać no książki do słuchania, audiobooki, że no to jest fajnie. Dla mnie jest niespodzianka, że jak opisałem moją metodę na YouTubie, zawsze powiedziałem (mówiłem), że nie musisz słuchać książek, a możesz no słuchać piosenek, a oglądać filmy, oglądać telewizję, grać w gry komputerowe, tylko że jest prawdziwy język i jest słuchania i masz sposób do rozmienia tego. Ale, nie spodziewałem (się), że tak dużo ludzi, zdecyduje na czytanie właśnie Harryego Pottera.
P: Dlatego, że ty powiedziałeś, że czytałeś Harryego Pottera.
D: Tak, tak. Ale zawsze powiedziałem (mówiłem), że to nie jest jedyny wybór, ale tak dużo osób właśnie tak samo co robiło. Ale to jest bardzo ciekawe z punktu widzenia psychologii…
P: Tak, tak.
D: Ale teraz no muszę zawsze powtarzać, że no są inne wersje tej metody, nie tylko.. ta jedyna.
P: Ja czytałem z córką Harry Pottera, ale powiem ci, że dla mnie to po polsku było trudno nawet, bo tam jest tyle postaci, i tyle miejsc przeróżnych, że ja nie mogłem spamiętać, kto jest kto.
D: Tak, i tak … A dziwne imiona…
P: Dziwne imiona, tak… Nie mogłem zapamiętać  kto jak się nazywa, i przez to nie mogłem sobie wyobrazić kto do kogo mówi
D: No kiedy, bo przedtem jak przeczytałem te książki, oczywiście obejrzałem filmy, a filmy, ale nigdy nie czytałem tych książek po angielsku, ale zobaczyłem filmy, i potem jak przeczytałem te książki i znowu obejrzałem te filmy … To to było tak jak…. no… jak już zrozumiałem co jest w książce, widziałem jak szybko wszystko jest w filmie i tak dużo informacji nie jest w filmie, i to jest jak biegają … od miejsca do miejsca…
P: Aha, w przyspieszonym tempie…
D: Tak, tak.
P: No, książkę się czyta ileż dni, a film trwa trzy godziny.
D: Ale nie zrozumiałem, jak dużo jest w tych książkach, że jest tak skomplikowane dopiero kiedy sam przeczytałam je.
P: No właśnie, więc to nie są takie wcale łatwe książki do… jeżeli ktoś początkujący zaczyna, ty oczywiście już dużo, myślę, znałeś polskiego, tylko tak mówisz.
D: W pewnym sensie… w pewnym sensie… znałem polski, bo uczyłem się bardzo dużo gramatyki na tym kursie, ale zupełnie brakowało mi słownictwa i zawsze mówię kiedy opowiadam tę historię, że na każdej stronie na samym początku było czterdzieści nieznanych słów.
P: No tak, oczywiście, że tak, tak…
D: I wiem, że dla wielu osób, to jest za dużo i no po prostu poddali by się, i no wiem z doświadczenia, że rozmawiałem z kilkoma ludźmi, że właśnie tak się stało i tylko w moim przypadku miałem tak dużo dużo motywację, że przetrwałem, i właśnie z tego powodu myślę, że Bibliobird może być skuteczny, bo może znaleźć coś łatwiejsze (łatwiejszego), jeśli nie masz no aż tyle motywacji.
P: Mhm, tak, tak, że na swój poziom, myślę, że czasami lepiej wziąć coś łatwiejszego, niż za trudnego.
D: Tak, tak, no i dla mnie , to było w porządku, bo miałem tak dużą motywację i tak było, ale no dla innych to oczywiście jest inaczej.

(pam-pam-pa-pam…)

Mam nadzieję, że nasza rozmowa z Davidem podobała wam się i że David będzie dla was wspaniałą inspiracją, do jakiego poziomu można dojść ucząc się. Samemu czytając, słuchając podcastów, słuchając audiobooków, właśnie w ten sposób David doszedł do tego wspaniałego poziomu, który prezentuje teraz.
To tyle na dzisiaj, jeśli macie jakieś pytania, piszcie do mnie, wysyłacie do mnie maile, piszcie do mnie na forum, komentujcie lekcji, komentujcie krótkie historyjki, myślę, że jak najczęstszy kontakt z językiem polskim pomoże wam szybko osiągnąć taki poziom jaki poziom osiągnął David.

Jak zawsze zapraszam na następne historyjki, zachęcam do słuchania historyjek codziennie, słuchajcie ich wiele razy, nie tylko raz i oczywiście zapraszam na rozszerzone wersji historyjek, gdzie znajdziecie pytania, odpowiedzi, historyjki z innego punktu widzenia, w innym czasie. Wszystko to pomoże wam szybko poprawić swój język polski.

Trzymajcie się. Dobrego tygodnia. Pa pa!

12 Comments

Filed under INTERMEDIATE

12 responses to “David’s Learning Polish Method

  1. Dziękuję! Mam nadzieję, że to forum będzie pomocne i umożliwi nawiązywanie nowych znjomości :)

  2. Świetny pomysł z tym forum! Pozdrawiam serdecznie :)

  3. rover

    Nie ma za co. Była świetna zabawa.:)

    (David, wczoraj wysłałam ci wiadomość z twojego blogu.:)

  4. dsnopek

    Rover, również Ci dziękuję bo teraz wiem, że zawsze mówię “powiedziałem” kiedy powinno być “mówiłem”. ;-) Pozdrawiam, David.

  5. Rover dziekuję jeszcze raz za zapis całej audycji!

  6. Świetnie! Bardzo się cieszę :D

  7. rover

    Ja też zrobię transkrypcję.:)

  8. Martyn, if you will have some time to spare, please make transcription of this podcast. It’s great exercise! Of course I can fix mistakes If you will make any. :-)

  9. David, cała przyjemność po moje stronie! Dziękuję z całego serca!

  10. Martyn

    It’s not too fast !!!!

  11. Anonymous

    Excellent !!!!! I will listen again tomorrow and try to understand everything !!

  12. dsnopek

    Cześć Piotr! Jak zawsze dziękuję za miłą rozmowę i możliwość trochę z Tobą współpracować. :-) Pozdrawiam serdecznie, David.

Leave a Reply

