My little steps to develop confidence in speaking foreign language

Kiedy 2 lata temu rozpocząłem naukę angielskiego czułem, że nie chcę mówić po angielsku. Bałem się! Pomyślałem, że chcę nauczyć się tylko rozumieć angielski na tyle by móc czytać książki i oglądać filmy. Nie miałem potrzeby mówić po angielsku.

Po kilku miesiącach poczułem, że chcę zacząć mówić, ale wciąż bardzo obawiałem się tego. Usłyszałem o metodzie “shadowing”, czyli o powtarzaniu nagranego głosu native speakera. Robiłem tak przez kilka tygodni podczas jazdy samochodem. Czułem się świetnie, nikt mnie nie widział, a ja mogłem “udawać”, że mówię po angielsku. Powtarzałem te same fragmenty nagrania wiele razy i to ćwiczenie dało mi dużo pewności siebie.

Po tym doświadczeniu wpadłem na pomysł mówienia do siebie. Opowiadałem sobie historyjki, których wcześniej słuchałem. Mówiłem do siebie o planach, które miałem. Opowiadałem co widzę dookoła. W ten sposób ćwiczyłem myślenie po angielsku – tak mi się przynajmniej wydawało – lubiłem to robić.

W końcu znalazłem stronę gdzie ludzie wymieniają się swoją znajomością języków. Podałem tam swój email i zapomniałem o tym. Po kilku tygodniach napisał do mnie pewien Amerykanin, który zapytał czy chcę z nim rozmawiać po angielsku. Byłem przerażony, a równocześnie miałem wielką chęć to zrobić. Teraz rozmawiam z Chrisem w każdą niedzielę i czekam na te nasze rozmowy z niecierpliwością.

Jeśli jesteś nieśmiały w mówieniu spróbuj tej metody. Metody małych kroków. Najpierw powtarzanie nagrania, potem mówienie do siebie, a w końcu gdy poczujesz się pewniejszy spróbuj rozmawiać z ludźmi. Nie naciskaj na siebie, spokojnie, masz czas, sam poczujesz, że to jest dobry moment, aby zacząć mówić.

Leave a comment

Filed under In English

Leave a comment